ايندکس شدن صفحات سايت در گوگل

ایندکس شدن سایت در گوگل


 

ایندکس شدن سایت توسط گوگل

 

ایندکس شدن سایت توسط گوگل در سئو سایت تاثیر زیادی دارد، هر چقدر سایت شما سریع تر ایندکس شود، شانس شما برای قرار گیری در رتبه های برتر نتایج گوگل نیز افزایش می یابد.

 

ایندکس شدن سایت یعنی دیده شدن صفحات سایت توسط ربات خزنده ی گوگل و ایجاد یک سلسله مراتب از ساختار و ارتباط صفحات وبسایت با یکدیگر و قرار دادن این اطلاعات در پایگاه داده های گوگل.

 

یعنی اگر من یک سایت در زمینه آموزش سئو سایت طراحی کرده باشم و بخواهم سایت من در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، حتما باید سایت من توسط گوگل ایندکس شده باشد.

در ادامه مفهوم ایندکس شدن صفحات سایت توسط گوگل و تاثیر آن در سئو سایت را بررسی خواهیم کرد.

 


 

Googlebot عنکبوت یا ربات خزنده ی گوگل است که صفحات وب را مورد بررسی قرار داده و آن ها را پیدا می کند. سپس صفحات وب را  به پایگاه داده ی گوگل اضافه و در نهایت آن صفحات را برای دسترسی سریع در نتایج گوگل ایندکس یا همان فهرست بندی می کند.

 


 

زمانی که شما در گوگل یک عبارت مانند " سئو سایت در ارومیه " را جستجو می کنید، گوگل سعی می کند تمام صفحات مرتبط با سئو سایت در ارومیه که در پایگاه داده ی گوگل قرار گرفته و ایندکس شده است را به عنوان نتیجه ی جستجو برای شما برگرداند، خب اگر صفحات وب شما ایندکس نشده باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سایت شما در نتایج جستجو گوگل نمایش داده نخواهد شد، انگار سایت شما اصلا وجود ندارد.

 


 

چه تعداد از صفحات وبسایت ما ایندکس شده است؟

 

در ایندکس شدن توسط ربات گوگل ممکن است با چند مشکل روبرو شویم، مثلا هیچ یک از صفحات سایت ایندکس نشده باشد یا برخی صفحات وبسایت ما در گوگل ایندکس نشده باشد، یا فرایند ایندکس شدن در سایت های نوپا و صفحات تازه منتشر شده، فرآیندی زمانبر باشد.

 


اول باید بدانیم چه  تعداد از صفحات سایت ما در گوگل ایندکس شده است. برای این کار کافی است در قسمت URL گوگل عبارت زیر را تایپ کنید:


site:yourwebsite.com


اگر هیچ نتیجه ای نمایش داده نشود یعنی سایت شما اصلا ایندکس نشده است. در غیر این صورت تعداد نتایج نمایش داده شده، تعداد صفحات ایندکس شده ی سایت شما را نشان می دهد.

 


 

آموزش سئو سايت اروميه

 


 

بررسی وضعیت ایندکس صفحات وب با استفاده از Google search console 
 

اگر وب مستر یا سئوکار هستید حتما با Google search console کار کرده اید و در آینده نیز با این ابزار رایگان و کاربردی گوگل همراه خواهید بود.

 


برای ایندکس کردن صفحات وبسایت می توان از این ابزار استفاده کرد.

 


وارد Google search console شوید و در قسمت URL Inspection آدرس صفحه یا همان URL صفحه یا سایت مورد نظر خود را وارد کرده و می توانید مشاهده کنید که آن وب سایت یا صفحه ،توسط گوگل ایندکس شده است یا خیر.

 


اگر فرایند ایندکس شدن به درستی انجام شده باشد به شما پیغام URL is in Google نمایش داده خواهد شد، در غیر این صورت با پیغام URL is not in Google روبرو خواهید شد که می توانید از بخش REQUEST INDEXING درخواست ایندکس شدن صفحه سایت را به گوگل بدهید.
 


 

سئو سايت در اروميه

 


نقشه ی سایت را ایجاد کنید و به گوگل معرفی نمایید

 

 

نقشه ی سایت معمولا یک فایل در قالب XML است که به موتورهای جستجوگر مانند گوگل اعلام می کند که سایت شما از چه صفحاتی تشکیل شده است، مهم ترین صفحات کدام هستند، کدام صفحات توسط عنکبوت گوگل قابل خزیدن هستند، کدام صفحات نباید توسط ربات گوگل خزیده شوند و ... .

 

برای ایندکس شدن سایت توسط گوگل، استفاده از نقشه ی سایت بسیار مهم و تاثیرگذار است. راه حل های بسیار ساده ای برای ایجاد نقشه ی سایت وجود دارد، مثلا اگر سایت وردپرسی دارید، می توانید از افزونه ی  Yoast SEOبرای ایجاد sitemap استفاده کنید.

 

بعد از ایجاد نقشه ی سایت می توانید آن را در Google search console آپلود کنید.  با وارد کردن آدرس زیر در گوگل می توانید به نقشه سایت خود دسترسی داشته باشید.

 

yourwebsite.com /sitemap.xml

نکته:

 

 

 

اگر از افزونه ی Yoast SEO استفاده می کنید، نام فایل شما sitemap_index.xml خواهد بود.

 

سپس این نقشه ی سایت را در Google search console ثبت کنید.

 

زمانی که صفحات جدیدی به سایت خود اضافه می کنید یا صفحات قدیمی سایت را تغییر می دهید باید نقشه ی سایت جدید را جایگزین نقشه ی سایت فعلی کنید.

 


 

فایل robots.txt را تنظیم کنید

 

این فایل تنظیمات خزیدن صفحات وب سایت شما توسط عنکبوت گوگل را تعیین می کند.

 

اگر قرار باشد صفحه یا فایلی از سایت توسط گوگل خزیده نشود، در این فایل تنظیم خواهد شد. اگر بخش هایی از وب سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده نمی شود، احتمالا به خاطر تنظیماتی است که در این بخش اعمال شده است.

 


 

چرا صفحات سایت من توسط گوگل ایندکس نمی شود؟

 

سریع و ضربتی بریم سراغ عواملی که مانع ایندکس شدن صفحات سایت توسط ربات گوگل می شوند. اگر این عوامل برطرف شود، ایندکس شدن صفحات سایت به درستی انجام خواهد شد.

 

1.    اگر از HTTP به HTTPS مهاجرت کرده اید، احتمالا با مشکل محتوای تکراری یا همان canonical روبرو خواهید شد و این به ضرر سئو سایت شماست و سایت ایندکس نخواهد شد.

 

 از بین صفحات با محتواهای تکراری، فقط یکی از این صفحات وب توسط ربات گوگل ایندکس خواهد شد. راه حل این است که با استفاده از redirect 301 صفحات تکراری را به یک صفحه ی معتبر از سایت خود منتقل کنید.

 


 

2.    برخی از تنظیمات دستی اعمال شده می تواند مانع از ایندکس شدن صفحه در گوگل شود، مثلا صفحاتی که در فایل robots.txt دارای دستورالعمل noindex هستند، هیچگاه ایندکس نخواهند شد تا زمانی که این دستورالعمل پاک شود.

 


 

سئو سايت اروميه

 


 

 3.    بین صفحات سایت خودتان حتما لینک سازی داخلی یکپارچه ایجاد کنید، به طوری که ربات گوگل بتواند با شروع از صفحات اصلی سایت به تمام صفحات دیگر سایت نیز دسترسی داشته باشد.

 

پس حتما صفحات وب orphan یا یتیم ای که هیچ لینک ورودی ندارند را شناسایی و آن ها را مدیریت کنید. لینک سازی درستی برای آن ها انجام دهید. لینک سازی داخلی بین صفحات یک وب سایت باید حالت زنجیره وار داشته باشد.

 

موضوع اصلی در رتبه بندی و نمایش صفحات یک سایت در نتایج جستجوی گوگل این است که :

 

" سایتی که به خوبی توسط خزنده های گوگل ، خزیده شده و سپس به خوبی ایندکس شود، رتبه ی خوبی از نظر سئو و  هم از نظر گوگل به دست خواهد آورد. "

 

پس اگر بعضی از صفحات سایت شما هیچ لینک ورودی یا خروجی به صفحات دیگری از همان سایت ندارند، باعث بروز مشکل در خزیدن ربات های گوگل و ایندکس شدن صفحات وب خواهد شد.

 


 

4.    اگر نام دامنه ی خود را تغییر داده باشید از نظر گوگل مثل این است که یک وبسایت جدید و نوپا ایجاد کرده اید، حتی اگر محتوای سایت را تغییر نداده باشید، ممکن هست رتبه ی سایت شما به شدت کاهش پیدا کند و صفحات سایت شما به سادگی توسط گوگل نادیده گرفته شود.

 

البته راه کار های مناسبی برای رفع این مشکل وجود دارد.

 


 

5.   لینک سازی خارجی ندارید. لینک سازی خارجی به خزنده های گوگل نشان می دهد که سایت شما تا چه میزان با سایت های دیگر در حوزه ی خودش تعامل و ارتباط دارد.

 

اگر سایتی هیچ بک لینک مفیدی نداشته باشد، ارزشی برای ایندکس شدن سریع ندارد.

 

اگر بک لینک های اسپم و غیر مفید از سایت های غیر معتبر دریافت کرده باشید، احتمالا توسط گوگل جریمه شده و سایت شما کاملا از نتایج جستجوی گوگل حذف خواهد شد.

 


 

خطاهای خزیدن ربات گوگل را بررسی کنید

اینکه سایت شما در حال حاضر به درستی توسط ربات عنکبوت گوگل خزیده می شود، به این معنی نیست که این حالت در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

با رشد مقیاس و تعداد صفحات سایت، تغییرات عمده در ساختار سایت، مهاجرت سایت به دامنه ای دیگر و ...باعث می شود تا نظارت و مدیریت سایت مشکل تر شود ، پس ممکن است خطاهایی در خزیدن صفحات سایت شما به وجود بیاید. مدیریت این گونه خطاها با استفاده از ابزار Google search console به آسانی انجام می شود.


Google search console را باز کنید و وب سایت خود را انتخاب کنید، سپس بر روی Crawl کلیک کنید
و گزینه ی Crawl Errors را انتخاب کنید.


 

ديجيتال مارکتينگ اروميه


در اینجا می توانید گزارشی از خطاهای خزیدن ربات گوگل را مشاهده و برای رفع این خطاها اقدام کنید.

 

این گونه خطاها بیشتر به دلیل لینک های شکسته، تغییر مسیر صفحات سایت، مهاجرت از HTTP به HTTPS ایجاد می شوند.

 


 

خلاصه

 

•    خزیدن درست عنکبوت گوگل بین صفحات وب سایت شما و ایندکس شدن این صفحات توسط ربات گوگل برای افزایش سئو سایت، امري ضروري است.

 


•    اگر سایت شما ایندکس نشده باشد مثل این است که سایتی ایجاد نکرده اید.

 


•    از ابزار Google search console و افزونه Yoast (برای سایت های وردپرسی) می توان برای ایندکس کردن صفحات سایت استفاده کرد.

 


•    متناسب با تغییراتی که در سایت اعمال می کنید، به ایندکس شدن سایت توسط گوگل نیز توجه داشته باشید و با استفاده از نقشه ی سایت و فایل robots.txt این تغییرات را اعمال کنید.

 


•    لینک سازی داخلی زنجیره وار بین صفحات سایت خود و گرفتن بک لینک معتبر از سایت های دیگر را مد نظر قرار دهید.

 


 

نويسنده : مهسيما حيدري
 

 

حبیب گفت:
خوشم اومد. مطلب خوبی بود.
    admin گفت:
    ممنون از شما. خوشحالیم که از خواندن این مطلب راضی بودید.
user گفت:
من از مطلب سایتتون استفاده کردم و مشکل ایندکس شدن صفحه وب من حل شد. اتفاقا یکی از صفحات وب من ایندکس نمیشد. این مطلب کمکم کرد
    admin گفت:
    خوشحالیم که این مطلب مفید بوده و ممنونیم که نظرتون رو با ما در میون گذاشتید.