راهنمای انتخاب کلمات کلیدی- سئو سایت

 

سئو سایت ارومیه

 


 

برای بهبود سئو سایت، انتخاب کلمات کلیدی درست و مناسب بسیار ضروری است. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، می توانید ترافیک سایت خود را به صورت ارگانیک رشد دهید. حتما باید کلمات کلیدی درست و مناسبی را انتخاب کنید و در مطالب وبسایت نیز از این کلمات کلیدی استفاده کنید. تفاوت بین سئو متوسط و سئو عالی در استراتژی انتخاب کلمات کلیدی مشخص می شود.

این مطلب از وبلاگ را می توان با عنوان " راهنمای انتخاب کلمات کلیدی " در نظر گرفت.


اکثر کاربران اینترنت  به جای تایپ مستقیم آدرس یک وبسایت، معمولا یک عبارت یا نام کالا و خدماتی که به دنبال آن هستند را در گوگل تایپ می کنند، سپس از بین سایت هایی که به عنوان نتیجه جستجو نشان داده می شود ( صفحات SERP ) ، به یکی از سایت ها وارد می شوند.. 


کلمات کلیدی به ربات ها و خرنده های گوگل کمک می کند تا گوگل را از محتوای کلی وب سایت شما آگاه کند و اگر کاربری به دنبال موضوع مرتبط با وب سایت شما باشد، وب سایت شما را به عنوان نتیجه جستجو به او نشان دهد. پس توجه داشته باشید، از کلمات کلیدی باید به اندازه و در جای مناسب استفاده کنید. استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در متن، به ضرر سئو سایت شما خواهد بود. 


در شکل زير مي توانيد تاثير انتخاب کلمات کليدي را در بهبود سئو یک سايت و افزايش تعداد مخاطبان سايت مشاهد کنيد. البته رشد سئو همه ي سايت ها هميشه به اين خوبي نيست، ولي اگر کلمات کليدي اشتباه را اصلاح کنيم، چنين رشدي در تعداد مخاطبان سايت، دور از انتظار نيست.
 

آموزش سئو سايت اروميه

 


 

چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

 

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی، چگالی کلمات پیشنهادی است. یعنی کلمه ی پیشنهادی شما در طول یک بازه ی زمانی مشخص، مثلا یک ماهه، چه تعداد SEARCH یا جستجو داشته است. قطعا اگر چگالی یک کلمه ی پیشنهادی بسیار پایین باشد، اولویت کمتری نیز برای انتخاب شدن به عنوان کلمه ی کلیدی خواهد داشت. کلمات کلیدی انتخابی باید محبوب و رقابتی باشند.

برای انتخاب کلمه کلیدی از بین کلمات پیشنهادی، باید کلماتی را انتخاب کنیم که تا حد امکان این دو ویژگی را با هم داشته باشد:

 

  1. شامل کلمه ی هدف باشد: کلمه ی هدف، کلمه ای است که دقیقا حوزه ی کسب و کار شما را مشخص می کند. مثلا اگر وب سایت شما در حوزه ی سئو سایت است، کلمه ی هدف شما می شود: "سئو"  یا " سئو سایت " .  

     

  2.  چگالی مناسب از نظر تعداد جستجو داشته باشد: کلمه کلیدی باید تعداد جستجوی مناسبی داشته باشد زیرا این نشان دهنده ی میزان جستجوی کاربران برای یک حوزه ی مشخص است.

 


 

در ابتدای کار، یک لیست از کلمات پیشنهادی ایجاد می کنیم. این لیست شامل کلمه ی هدف و سایر کلماتی است که از راه هاي مختلف به دست آمده است. مثلا کلمات کلیدی که رقبا استفاده کرده اند، کلمات پیشنهادی مشتری یا صاحب پروژه، کلماتی که توسط ابزار آنالیز سئو سایت پیشنهاد شده اند و ... .


بعد از تنظیم لیستی از کلمات پیشنهادی، به سراغ ابزار آنالیز کلمات می رویم و با توجه به نتایج این ابزار، کلمات کلیدی خود را انتخاب می کنیم. برای هر صفحه فرود یا همان Landing page ، می توان بین 8 تا 10 کلمه ی کلیدی در نظر گرفت.

البته تعداد کلمات کلیدی می تواند کمتر یا بیشتر از مقدار پیشنهادی ما باشد، ولی به طور میانگین، تعداد کلمات کلیدی را می توان همین تعداد در نظر گرفت.


لیست کلمات کلیدی را بر اساس 3 فاکتور مهم، مرتب سازی می کنیم:

 


 

  1. چگالی کلمات 

     

  2. سختی کلمات

     

  3. تعداد کليک به ازاي ديده شدن Organic click - through rate ( CTR )

     

 

سئو سايت در اروميه

 


 

چگالی کلمه ، همان تعداد جستجوی کاربران در یک بازه ی زمانی مشخص است. و سختی کلمه یعنی اینکه رقابت بر سر رتبه ی برتر شدن در این کلمه چقدر است. آیا رقابت دشوار هست یا متوسط یا کم؟


سعی می کنیم کلماتی را انتخاب کنیم که بیشترین چگالی و سختی کلمه ی متوسط( و سختی کم ) داشته باشند. البته کلمه ی کلیدی هدف (حتی اگر سختی آن زیاد هم باشد) باید در بین کلمات کلیدی گنجانده شود. به این ترتیب، 8 تا 10 کلمه ی کلیدی را انتخاب می کنیم.


برای آنالیز کلمات کلیدی می توان از ابزارهای زیر استفاده کرد: ( البته بعضی از این ابزارها احتمالا ف.ی.ل.ت.ر شده و یا در آینده این اتفاق خواهد افتاد.)
 

  • Google Trends
  • Google Keyword Planner
  • Google Search Console
  • MOZ keyword-research

 


 

در لیست کلمات کلیدی 3 نوع کلمه کلیدی انتخاب می شود. 

  • 1 تا 2 کلمه کلیدی هدف
  • 4 تا 5 کلمه کلیدی دنباله دار ( شامل کلمه کلیدی هدف به علاوه سایر کلمات)
  • 3 تا 4 کلمه کلیدی مترادف یا هم معنی

 

 لازم به ذکر است، تعداد کلمات گفته شده صرفا یک پیشنهاد بر اساس تجربه است.

 


کلمه کلیدی هدف:

 

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شد، برای هر landing page ، می توان 1 تا 2 کلمه ی کلیدی هدف انتخاب کرد. کلمه ی کلیدی هدف، اساس و پایه ی انتخاب بقیه ی کلمات کلیدی است. 
برای انتخاب کلمه ی کلیدی هدف، پاسخ 3 سوال را به صورت هم زمان در نظر می گیریم.

 

  • سایت شما در چه زمینه ای می خواهد رتبه ی خوبی کسب کند؟
  • سایت شما در حال حاضر از نظر سئو ، چه رتبه ای دارد؟
  • سایت های رقیب شما چه رتبه ای دارند؟ 

 

آناليز رقبا را دست کم نگيريد، با استفاده از آناليز رقبا متوجه مي شويد که رقبا چه کلمات کليدي را انتخاب کرده اند و در هر کلمه ي کليدي چه جايگاهي را به دست آورده اند، و چه کلمات کليدي را فراموش کرده اند و شما مي توانيد از همه ي اين اطلاعات براي آناليز کلمات کليدي خودتان استفاده کنيد.
سپس مانند بخش اولویت بندی کلمات کلیدی پیشنهادی، شروع به انتخاب کلمه کلیدی هدف می کنیم. اگر کلمه ی کلیدی هدف، سختی زیاد و رقابت زیاد داشته باشد، علاوه بر انتخاب کلمه کلیدی هدف مورد نظر، می توان از کلمات کلیدی دنباله دار (کلمه کلیدی هدف+کلمه یا عبارت دیگر) استفاده کرد.

این بهترین راه برای کسب رتبه ی خوب در کلمات کلیدی هدف با سختی زیاد است.

 


 

يک نکته:

 

شايد بسياري از افراد صاحب سايت و حتي سئوکارها اين تصور را داشته باشند که انتخاب کلمات کليدي با استفاده از ابزارهاي موجود بسيار راحت است، کلمه ي کليدي هدف به ابزار آناليز داده شده و ليستي از کلمات پيشنهادي را دريافت مي کنيم که از بين آن ها مي توان کلمات کليدي مورد نظر را انتخاب کرد.

 

بله اين قضيه درست است ولي اين تمام ماجرا نيست. يادتان باشد کلمات کليدي بايد در متن سايت و مطالبي که در بلاگ سايت قرار مي دهيد استفاده شود.

 

پس اگر کلمات کليدي نامرتبط با هدف اصلي وب سايت يا کلماتي که ارائه مطالب مداوم در آن دشوار است را انتخاب کنيد، استراتژي انتخاب کلمات کليدي شما حتي با استفاده از ابزار آناليز کلمات نيز اشتباه است.

 


 

استفاده از کلمات کلیدی دنباله دار-long tail :

 

کلمات کلیدی دنباله دار اگر درست و اصولی انتخاب شوند به موفقیت خوبی در سئو سایت دست پیدا خواهید کرد و اگر اشتباه انتخاب شوند ، احتمالا سئو سایت شما خسارت زیادی خواهد دید.


پردازش زبان هاي طبيعي يا همان NLP در جستجوهاي گوگل بسيار تاثيرگذار است. NLP باعث مي شود تا ربات هاي گوگل معنا و مفهوم عبارات انساني را بهتر و بيشتر از قبل درک کنند .اين يعني استفاده از کلمات کليدي دنباله دار مي تواند تاثير زيادي در سئو سايت داشته باشد.


به عنوان مثال اگر شما به دنبال يادگيري سئو سايت در شهر اروميه هستيد، مي توانيد به جاي استفاده از کلمه کليدي " آموزش سئو سايت "، از کلمه کليدي دنباله دار "  آموزش سئو سايت در اروميه  " استفاده کنيد و نتايج دقيق تر و بهتري نيز از گوگل دريافت کنيد.


نگران طولاني بودن عبارت کليدي خودتان نباشيد، NLP در اين زمينه تاثير بسيار مثبتي ايجاد کرده است.

 

استفاده از کلمات کليدي دنباله دار به نفع خود گوگل نيز هست زيرا نتايج دقيق تري را به مخاطبان خود ارائه داده و رضايت مخاطبان از گوگل افزايش مي يابد. پس حتما از کلمات کليدي دنباله دار در متن سايت خود و براي بهبود سئوسايت خود استفاده کنيد.


نکته:

 

يکي از بهترين کارهايي که مي توان براي بهبود سئو سايت انجام داد، ترکيب لينک سازي مناسب با کلمات کليدي درست است. 

 


 

خلاصه انتخاب کلمات کلیدی:

 

یکی از مهم ترین بخش های سئو سایت، قطعا انتخاب کلمات کلیدی مناسب است.

 

از بین کلمات کلیدی، کلمه ی کلیدی هدف از همه مهم تر است.

 

از ابزارهای آنالیز کلمات مانند MOZ ، برای انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با محتوای کلی سایت استفاده می شود.

 


 

نویسنده : مهسیما حیدری
 

 

 

ناشناس گفت:
میشه چندتا ابزار دیگه به غیر از moz برای انتخاب کلمات کلیدی معرفی کنید؟